[ Новые сообщения · Участники · Правила форума · Поиск · RSS ]
  • Страница 1 из 1
  • 1
Модератор форума: passat-rostov, Andri_vw_BC, Genrix, esper  
Каналы адаптации
kotickaДата: Вторник, 27.07.2010, 14:21 | Сообщение # 1
Генералиссимус
Группа: Проверенные
Сообщений: 989
За 100 Сообщений За 200 Сообщений За 300 Сообщений За 400 Сообщений За 500 Сообщений За 600 Сообщений За 700 Сообщений За 800 Сообщений За 900 Сообщений
Награды:
Репутация: 19 За репутацию >10
Статус: Offline
Может баян конечно. Но раньше нигде не встречал описания и способа "правки".

Ch01 : Idle Speed Offset
Adjust idle RPM level
- Higher number: increase idle rpm
- Lower number: decrease idle rpm

Ch02 : Fuel Tweak (Accel Pump); Increasing Loads
-This channel adjusts a fuel enrichment under load
-Modulates Throttle Response

Ch03 : Fuel Tweak (Accel Pump); Decreasing Loads
-This channel adjusts a fuel enrichment term coming off the gas or decelerating.

Ch04 : Start Up Fuel Enrich
Amount of fuel on any start ups?
- Higher number: enrich the mix
- Lower number: lean out the mix

Ch05 : Warm Up fuel Enrich
Amount of fuel on start ups E.G. on the first start in the morning?
- Higher number: enrich the mix
- Lower number: lean out the mix

Ch06 : Lambda Regulation
Controls how fast ECU adapts:
- Higher number: faster adaptation
- Lower number: slower adaptation

Ch07 : Additive Offset To Speed Limiter
Controls speed limiter in increments ok 1km/hr

Ch08 : Secondary Fuel Tweak
It adjust gain on the injectors responce
- Higher number will increase the injector responce (smooths the ride)
- Lower number will decrease injector responce (decrease backfires)

Ch09 : Ignition Timing Offset
Controls timing in steps of 0.75 degrees, all RPM range is altered
- Higher number advances timing
- Lower number retards timing

Ch10 : Primary Fuel Tweak
Controls fueling on run, ussually change multiplicative fuel trims
- Higher number enrich the mix
- Lower number lean out the mix

Ch11 : Unused
Unused

Ch12 : SEL Scaling (Turbo Cars Only)
Adjust fueling maps according to boost settings
- Higher number increase injection period for higher boost
- Lower number decrease injection period for lower boost

Ch13 : OFF OFF
Unused

Ch14 : Idle Torque Additive Offset
Controls engine load at idle
- Higher numbers: spec load at idle is increased
- Lower numbers: spec load at idle is decreased

How to:
1. Place key in ignition, turn to on position.
2. Attach VagCom 'dongle'.
3. Bring up Lemmiwinks software
4. To store original ECU settings Click ON "Read". This reads your current settings.
5.Adjust settings at will.
6.Click on 'SET' to connect to the ECU and adapt settings.
7. When asked to cycle ECU, simply turn it off, then turn the ECU back on.
8. Enjoy (hopefully) new settings


A4 2000 1.8T APU powered by kalex.
 
kotickaДата: Вторник, 27.07.2010, 14:30 | Сообщение # 2
Генералиссимус
Группа: Проверенные
Сообщений: 989
За 100 Сообщений За 200 Сообщений За 300 Сообщений За 400 Сообщений За 500 Сообщений За 600 Сообщений За 700 Сообщений За 800 Сообщений За 900 Сообщений
Награды:
Репутация: 19 За репутацию >10
Статус: Offline
Собственно софтина а аттаче.

Работает через KKL обычный, так же как и VAGCOM

Добавлено (27.07.2010, 14:30)
---------------------------------------------
Единственное на что яотважился это поднять холостые, и сдвинуть угол опережения на 2 градуса.

Прикрепления: CustomSetting.zip (40.6 Kb)


A4 2000 1.8T APU powered by kalex.
 
DreamWalkerДата: Вторник, 27.07.2010, 14:37 | Сообщение # 3
Авто-Буржуй
Группа: Проверенные
Сообщений: 390
За 100 Сообщений За 200 Сообщений За 300 Сообщений
Награды:
Turbo-man!!!
Репутация: 20 За репутацию >10
Статус: Offline
Ваг ком тоже вроде все это может)
Тут другие функции просто еще есть


Subaru Forester 2 литра турбо.

Интернет-магазинчик CarSeven.RU
 
kotickaДата: Вторник, 27.07.2010, 14:57 | Сообщение # 4
Генералиссимус
Группа: Проверенные
Сообщений: 989
За 100 Сообщений За 200 Сообщений За 300 Сообщений За 400 Сообщений За 500 Сообщений За 600 Сообщений За 700 Сообщений За 800 Сообщений За 900 Сообщений
Награды:
Репутация: 19 За репутацию >10
Статус: Offline
Мой перевод и каменты. Вольный, и не претендуя на точность.

Ch01 : Сдвиг оборотов холостого хода.
Регуировка оборотов холостого хода.
- Higher number: increase idle rpm
- Lower number: decrease idle rpm
Положительное значение увеличивает обороты холостого хода, шаг - 10 оборотов. ВагКом позволяет редактировать этот параметр но в узком диаппазоне +/-50 оборотов. Кастом Сеттинг можно добавть много.

Ch02 : Fuel Tweak (Accel Pump); Increasing Loads
Настройка подачи топлива (обогащение) при повышении нагрузки.
-This channel adjusts a fuel enrichment under load
-Modulates Throttle Response

Ch03 : Fuel Tweak (Accel Pump); Decreasing Loads
Настройка подачи топлива (обогащение) при снижении нагрузки.
-This channel adjusts a fuel enrichment term coming off the gas or decelerating.

Ch04 : Start Up Fuel Enrich
Обогащение смеси на пуске. Значение в процентах. По умолчанию 100% (мой двигатель).
- Более высокое значение - обогащение смеси
- Более низкое значение - обеднение смеси

Ch05 : Warm Up fuel Enrich
Обогащение смеси на пргреве. Значение в процентах. По умолчанию 100% (мой двигатель).
- Более высокое значение - обогащение смеси
- Более низкое значение - обеднение смеси

Ch06 : Lambda Regulation
Управление адаптацией смеси по показаниям лямбда регулирования. Шаг 10мс. Насколько я понял, отнимает сдвиг к зашитому в контроллер значению.
Controls how fast ECU adapts:
- Более высокие значения - более частый опрос лямбды
- Более низкие значения - реже опрос лямбды.

Ch07 : Additive Offset To Speed Limiter
Сдвиг ограичителя максимальной скорости. Шаг 1 км/ч. Т.е. если контролеер ограничивает 250км/ч, добавление сдвига в 50 км/ч, даст реальное ограничение в 300 км/ч. Соответственно и наоборот. -50, даст ограничение в 200 км/ч.

Ch08 : Secondary Fuel Tweak
It adjust gain on the injectors responce
- Higher number will increase the injector responce (smooths the ride)
- Lower number will decrease injector responce (decrease backfires)

Насколько понял, это некая аддитивная функция для управления скоростью реакции на измененеие нагрузки. При более высоких значениях, обогащение смеси начнется несколько раньше, при более низких - позже.

Другое мнение:
f = final fueling
p = primary tweak
s = secondary tweak
l = requested load

f = (l * p) + s

Третье мнение:
Set Ch:08 - Secondary Fuel Tweak to 125% for 630 Injectors/150% for 440cc(42#) Injectors. This increases reaction time for better response.

Ch09 : Ignition Timing Offset
Сдвиг опережения зажигания. Шаг 0,75 градуса.
- Больше - раньше.
- Меньше - позже.

Ch10 : Primary Fuel Tweak
Настройки основной подачи топлива. Управляет мультипликативной составляющей расчета смеси под нагрузкой.
- Больше - богаче
- Меньше - беднее.
Как это отразится на мультипликативе из 32 группы - мне не ведомо.

Ch11 : Unused
Unused

Ch12 : SEL Scaling (Turbo Cars Only)
Управление подачей топлива для турбо двигателей под бустом. Значение по умолчанию 100%, это же и максимум, т.е. можно только уменьшить.
- Больше - увеличивает время открытия форсунок, макс 100%.
- Меньше - уменьшает

Ch13 : OFF OFF
Unused

Ch14 : Idle Torque Additive Offset
Controls engine load at idle
- Higher numbers: spec load at idle is increased
- Lower numbers: spec load at idle is decreased
Слова понятны, смысл нет.

Добавлено (27.07.2010, 14:57)
---------------------------------------------

Quote (DreamWalker)
Ваг ком тоже вроде все это может)
Тут другие функции просто еще есть

Не все, например зажигание ваг комом сдвинуть нельзя. И коммуникационный протокол ограничивает значения. Эта софтина переписывает блок памяти в контроллере.


A4 2000 1.8T APU powered by kalex.
 
kotickaДата: Вторник, 27.07.2010, 15:00 | Сообщение # 5
Генералиссимус
Группа: Проверенные
Сообщений: 989
За 100 Сообщений За 200 Сообщений За 300 Сообщений За 400 Сообщений За 500 Сообщений За 600 Сообщений За 700 Сообщений За 800 Сообщений За 900 Сообщений
Награды:
Репутация: 19 За репутацию >10
Статус: Offline
Добален еще один манул.
Прикрепления: EdyJun_Lemmiwin.pdf (382.7 Kb)


A4 2000 1.8T APU powered by kalex.
 
ShmigaДата: Вторник, 27.07.2010, 15:15 | Сообщение # 6
Заднеприводный Командующий Октябрьского фронта
Группа: Проверенные
Сообщений: 1183
За 100 Сообщений За 200 Сообщений За 300 Сообщений За 400 Сообщений За 500 Сообщений За 600 Сообщений За 700 Сообщений За 800 Сообщений За 900 Сообщений За 1000 Сообщений
Награды:
Replacement of oil pump х2
Репутация: 997 За репутацию >10 За репутацию >20 За репутацию >30 За репутацию >40 За репутацию >50 За репутацию >60
Статус: Offline
да интересно, какой эффект будет от изменения данных каналов? Надо на основной форум кинуть мож кто пользовался.

Passat -> GS300 -> Промывка инжектора.
 
kotickaДата: Вторник, 27.07.2010, 15:15 | Сообщение # 7
Генералиссимус
Группа: Проверенные
Сообщений: 989
За 100 Сообщений За 200 Сообщений За 300 Сообщений За 400 Сообщений За 500 Сообщений За 600 Сообщений За 700 Сообщений За 800 Сообщений За 900 Сообщений
Награды:
Репутация: 19 За репутацию >10
Статус: Offline
Еще одно описание в тему. Как нибудь сделаю компиляцию.

AN EXPLANATION OF ADAPTATION CHANNELS

This will be an explanation of the adaptation channels in VW/Audi ECUs,
how they can be modified, and what effect they have on engine operating
parameters.

Adaptation channels allow VW/Audi dealers to make minor tweaks to engine
operating parameters (e.g. engine idle speed adjustment). These
settings can be modified using the dealer's diagnostic equipment or
VAG-COM.

These settings are stored in a serial eeprom which means the settings
will not be lost if the ECU loses power. This is the same eeprom that
stores data that can change from time to time like diagnostic trouble
codes. This serial eeprom is different from the flash memory chip that
stores the main engine control program, and therefore changes made to
adaptation channels will not affect code checksums.

As an example, let us take a VR6 owner who is happy with the performance
of his engine but would like to have his speed limiter raised. There is
an adaptation channel that can be used to raise or lower the speed
limiter setting, and if there were a way to change this adaptation
channel then there would be no need for this owner to even buy a chip.
He would be able to continue running with bone stock ECU programming
with no worries about a dealership detecting a chip (since there is no
chip), and if he were particularly worried he would simply restore the
default factory setting before bringing the car in for service.

So, he connects to his ECU with VAG-COM, goes to adaptation channel 7,
and tries raising the speed limiter. But it doesn't work: the commands
that request the setting of new adaptation channel values have built in
limit checks and reject the new values. In this particular case, the
speed limiter related adaptation channel is effectively disabled since
the stock ECU programming limits the control range so that the only
valid value is zero (i.e. no change).

So the issue boils down to this: is it possible to change these adaptation
channels in such a manner that the original factory limits are bypassed?
There are two possible approaches. First, one can make a chip with the
preset adaptation channel limits extended to allow a larger adjustment
range. Second, one can bypass the VAG adaptation channel routines and
directly place the new adaptation channel settings into the ECU.

Changing the preset adaptation channel limits in a chip is the only
option for VAG group diesel ECUs, Magneti Marelli ECUs, and older Bosch
ECUs. These codes check the adaptation channel limits after the values
have been read out of the serial eeprom. Motronic 7 ECUs do not do this
check which opens up the second method.

Directly transferring the new adaptation channel values into the ECU
works by finding the RAM memory location where the ECU stores the
adaptation channel data and directly writing the changes to those RAM
memory locations. When the ignition key is turned off the ECU enters a
housekeeping mode where among other tasks the modified adaptation
channel data is written into the serial eeprom. This roundabout method
is required because memory writes directly to the serial eeprom are
blocked.

Interestingly, this method will not work using the VAG mode protocol.
Write access is allowed to any ECU RAM location except those locations
that store the serial eeprom data. Someone at Bosch clearly knew about
this vulnerability and took measures to close this loophole. But for
some reason this loophole was left in the KWP2000 routines.

Each ECU code stores this adaptation channel data in different RAM
locations. To make this method work with any ECU one runs through the
following steps: 1) Establish communications with the ECU using KWP2000
mode; 2) Read data directly from serial eeprom (since read access is
allowed); 3) Search for this data in the ECU's RAM; 4) Write the new
adaptation channel settings to the RAM location; 5) Cycle ignition key
to have ECU transfer the new settings into the serial eeprom.

The KWP2000 protocol is not as reliable as the VAG protocol. Some cars
will have communications problems which often can be worked around by
pulling the instrument cluster fuse (make sure VAG-COM will be able to
clear you air bag DTC light before doing this!!!).

Using the KWP2000 protocol gives one the ability to change settings in
any VAG Motronic 7 ECU regardless of whether the ECU is stock or
chipped.


A4 2000 1.8T APU powered by kalex.
 
ShmigaДата: Вторник, 27.07.2010, 15:17 | Сообщение # 8
Заднеприводный Командующий Октябрьского фронта
Группа: Проверенные
Сообщений: 1183
За 100 Сообщений За 200 Сообщений За 300 Сообщений За 400 Сообщений За 500 Сообщений За 600 Сообщений За 700 Сообщений За 800 Сообщений За 900 Сообщений За 1000 Сообщений
Награды:
Replacement of oil pump х2
Репутация: 997 За репутацию >10 За репутацию >20 За репутацию >30 За репутацию >40 За репутацию >50 За репутацию >60
Статус: Offline
в ваг коме естьтоже самое, но трогать не рекомендуется кроме добавления бенза при заводе в холода

Passat -> GS300 -> Промывка инжектора.
 
kotickaДата: Вторник, 27.07.2010, 16:17 | Сообщение # 9
Генералиссимус
Группа: Проверенные
Сообщений: 989
За 100 Сообщений За 200 Сообщений За 300 Сообщений За 400 Сообщений За 500 Сообщений За 600 Сообщений За 700 Сообщений За 800 Сообщений За 900 Сообщений
Награды:
Репутация: 19 За репутацию >10
Статус: Offline
------------------------------------------------------------------------

[Adaptation Channel Functions]

This lists all Bosch Motronic 7 adaptation channels with a typical
factory VAG control range and the maximum possible control range
if one were to directly write changes to the serial eeprom.

Note that Bosch Motronic 7 codes have differences in what adaptation
channels are actually implemented.

Channel 1: Additive Engine Idle Speed Offset

This channel allows one to adjust the engine idle speed in steps of 10
rev/min.

Typical VAG control range : -50 rev/min to +50 rev/min
Maximum possible control range : -1280 rev/min to +1270 rev/min

Channel 2: Tweak on fuel enrichment based on increasing loads (i.e. accel pump)

This channel adjusts a fuel enrichment term that is proportional to load
rate of change and that acts to enrich full when the engine load is
increasing. This is equivalent to an accelerator pump function

Typical VAG control range : 100% to 110%
Maximum possible control range : 0% to 200%

Channel 3: Tweak on fuel enrichment based on decreasing loads

This is very similar in function to channel 2 but adjusts a term
that works to decrease fuel when engine load is decreasing.

Typical VAG control range : 90% to 100%
Maximum possible control range : 0% to 200%

Channel 4: Tweak on Startup Fuel Enrichment

This adjusts the startup fuel enrichment term.

Typical VAG control range : 100% to 110%
Maximum possible control range : 0% to 200%

Channel 5: Tweak on Warmup Fuel Enrichment

This adjusts the warmup fuel enrichment term.

Typical VAG control range : 90% to 100%
Maximum possible control range : 0% to 200%

Channel 6: Lambda Regulation

This tweaks a lambda regulation system's narrowband oxygen sensor
cycle time in steps of 10 milliseconds.

Typical VAG control range : -100 ms to +100 ms
Maximum possible control range : -1280 ms to + 1270 ms

Channel 7: Additive Offset On Speed Limiter

This is allows one to adjust the speed limiter in steps of 1 kmh.

Typical VAG control range : 0 kmh (no adjustment allowed)
Maximum possible control range : -128 kmh to + 127 kmh

Channel 8: Secondary Fuel Tweak

This adjusts the main fuel term.

Typical VAG control range : 100% to 110%
Maximum possible control range : 0% to 200%

Channel 9: Additive offset on ignition timing angle

Allows one to shift the ignition timing angle up or down in steps of
0.75 degrees.

Typical VAG control range : No adjustment allowed
Maximum possible control range : -96 Degrees to +95.25 Degrees

Channel 10: Primary Fuel Tweak

This adjust the main fuel term.

Typical VAG control range : No adjustment allowed
Maximum possible control range : -25% to +24.8%

Channel 11: Unused

Typical VAG control range : No adjustment allowed
Maximum possible control range : -128 to +127

Channel 12: Specified Engine Load Scaling Factor (Turbocharged cars only)

This factor allows one to scale the specified engine load. The default
value comes set at the maximum value, so specified engine loads can only
be reduced with this adaptation channel.

Typical VAG control range : only 100% allowed (no adjustment allowed)
Maximum possible control range : 0% to 100%

Channel 13: Control Bits

These control bits affect engine idle control.

Typical VAG control range : limited to 2 control bits
Maximum possible control range : 8 different control bits can be set
or cleared

Channel 14: Additive Offset To Idle Torque

This channel allows one to raise the minimum torque maintained at idle.

Typical VAG control range : 0 to 31 (arbitrary units)
Maximum possible control range : 0 to 255 (arbitrary units)

Добавлено (27.07.2010, 15:17)
---------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------

Adaptation channels used by various Bosch Motronic 7 VW/Audi Group codes:

Channel Turbo Naturally
# Charged Aspirated FSI
---- -------- -------- ---------
1 YES YES YES
2 YES YES YES
3 YES YES YES
4 YES NO NO
5 YES NO NO
6 YES NO NO
7 YES YES YES
8 YES YES YES
9 YES YES NO
10 YES NO YES
11 NO NO NO
12 YES NO NO
13 YES YES YES
14 YES YES YES

-----------------------------

[Checking and resetting adaptation channel settings using VAG-COM]

Adaptation channel settings can be checked, tweaked according to the
preset factory limits, and reset to the factory defaults using VAG-COM.

Connect to the car's ECU by opening the "Select Control Module" screen
from the start screen, then select the "01-Engine" Module. Once
you are connected to your ECU open the "Adaptation-10" screen.

You can cycle through each adaptation channel. For each channel you will have the currently stored adaptation value read in; you can then enter a new test value and press the "Test" button to see whether the new value is acceptable to the ECU; then you can hit the “Save” button to store the new adaptation value.

If you would like to restore all adaptation channel factory defaults you can save a test value of “000” to channel zero.

The following shows the factory default adaptation channel settings:

Channel Factory
# Default
------- -------
1 128
2 128
3 128
4 128
5 128
6 128
7 128
8 128
9 128
10 128
11 128
12 255
13 0
14 0

Revo Technik

Добавлено (27.07.2010, 15:17)
---------------------------------------------
отсюда http://forums.vwvortex.com/showthread.php?1191064

Добавлено (27.07.2010, 15:19)
---------------------------------------------

Quote (Shmiga)
в ваг коме естьтоже самое, но трогать не рекомендуется кроме добавления бенза при заводе в холода

Ну а в остальных случаях безобразная рекомендует наверное к kalex обращиться wink

Добавлено (27.07.2010, 16:17)
---------------------------------------------
Всетаки боян. http://passat-b5.ru/showthr....птации- (в-тему-про-утренний-запуск)


A4 2000 1.8T APU powered by kalex.
 
  • Страница 1 из 1
  • 1
Поиск:

Для добавления необходима авторизация